De gemeente Amsterdam wil af van de overlast van jonge Britse toeristen en begint daarom een campagne: Stay Away. De ontmoedigingscampagne maakt deel uit van het maatregelenpakket dat de gemeenteraad in december aannam.
Beeld: Stockfoto - Amsterdam
De campagne begint in het Verenigd Koninkrijk en richt zich daar vooral op mannen van 18 tot 35 jaar. De gemeente evalueert de campagne in de komende maanden en ontwikkelt deze eventueel verder. De campagne gaat zich dan ook richten op toeristen uit andere Europese landen en delen van Nederland.
"Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken", zegt wethouder Sofyan Mbarki (Economische Zaken en Aanpak Binnenstad). "Dan zeggen wij als stad: liever niet, blijf weg."
Toeristen die termen als "cheap hotel Amsterdam" en "pub crawl Amsterdam" invoeren in zoekmachines krijgen een waarschuwing bij de advertenties. Die waarschuwing laat zien wat er kan gebeuren als je overlast veroorzaakt, eventueel in combinatie met alcohol of drugs. Zo kan dit leiden tot een boete of een strafblad.
Naast de Stay Away-campagne start deze maand ook de How to Amsterdam-campagne, gericht op bezoekers die al in Amsterdam zijn. Deze campagne wijst bezoekers op wat wel en niet mag in de stad, bijvoorbeeld met borden over het verbod op wildplassen en openbare dronkenschap.
Na bespreking in de gemeenteraad stelt de gemeente dit voorjaar ook onder meer aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperking van de alcoholverkoop in bepaalde gebieden van de binnenstad in.