Vannacht is het megatransport van de tijdelijke Suurhoffbrug van start gegaan. Het 200 meter lange, 40 meter hoge en 20 meter brede gevaarte is op pontons door het centrum van Rotterdam gevaren om uiteindelijk naar de Maasvlakte te worden vervoerd.
Het brugdeel wordt voortgeduwd en getrokken door een een sleep- en duwboot, waardoor de totale samenstelling een lengte van bijna 250 meter heeft.
De tijdelijke brug komt te liggen in de A15, naast de bestaande Suurhoffbrug. Die wordt gerenoveerd en met de tijdelijke brug kan de verkeerslast worden verdeeld over de twee bruggen.
De Suurhoffbrug verbindt Rotterdam met de Maasvlakte en is daarmee een belangrijke verbinding voor het Rotterdamse havengebied.
Het transport vertrok vanaf de kade bij de voorbouwlocatie in Krimpen aan den IJssel en is achtereenvolgens de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Koninginnebrug, de Erasmusbrug en de Botlekbrug gepasseerd. Komende nacht wordt het transport hervat en worden het Hartelcomplex en de Harmsenbrug gepasseerd.
Vervolgens wordt de brug in de nacht van 14 mei op 15 mei geplaatst naast de bestaande Suurhoffbrug. "De planning van zowel het transport als de plaatsing is afhankelijk van het weer en het getij en kan daarom tot kort van tevoren wijzigen", zegt Rijkswaterstaat in een persbericht.
Beeld: Rijkswaterstaat