Een staking van het grondpersoneel van KLM leidt zaterdagochtend tot grote drukte en tientallen geschrapte vluchten op Schiphol. De luchthaven vraagt mensen om niet meer naar de luchthaven te komen. De rijen wachtende reizigers staan inmiddels tot buiten. De staking vindt plaats op het drukste moment in jaren op Schiphol: vandaag is de meivakantie begonnen.
Beeld: Youssef Abjij
Zo'n 150 platformmedewerkers van KLM legden rond 6.00 uur het werk neer. Vliegtuigen van KLM en van partners van KLM die op Schiphol landen, zoals Delta en Air France, worden ook niet in- en uitgeladen. Het personeel zorgt er nog wel voor dat mensen binnenkomende vliegtuigen kunnen verlaten. Koffers en tassen blijven echter in het ruim.
De staking leidt tot vertraging en tientallen geschrapte KLM-vluchten. Hoelang de staking gaat duren, is niet bekend. KLM, Schiphol en vakbond FNV kunnen daar geen duidelijkheid over geven.
De rijen bij de incheckterminals zijn zo lang, dat ze tot buiten de deuren van de luchthaven staan. Bij het loket voor internationale treinreizen staat eveneens een lange rij. Veel mensen proberen met de trein naar Frankrijk of Duitsland te reizen omdat hun vlucht is geannuleerd.
Er wordt omgeroepen dat het druk kan zijn door de meivakantie en een tekort aan personeel. Daarnaast worden reizigers via een mededeling op de beeldschermen ingelicht over de staking bij KLM. Op Twitter klagen mensen over de drukte op de luchthaven.
Een woordvoerder van Schiphol meldt dat voornamelijk mensen die met KLM reizen last hebben van de staking, maar dat daardoor wel lange rijen ontstaan op de luchthaven. Daarvan kunnen ook andere reizigers hinder ondervinden.
Om de drukte tegen te gaan, zet Schiphol "alle maatregelen" in die mogelijk zijn. Tijdelijke inhuur van personeel van een andere afnemer is een van die maatregelen. Het is niet bekend of dit inmiddels al is gebeurd.
De staking komt op het drukste moment in jaren. Zaterdag reizen 195.000 mensen via Schiphol, schrijft Het Parool. Tussen 23 april en 8 mei verwacht Schiphol dagelijks gemiddeld 174.000 reizigers.
Reizigers kunnen weer naar de luchthaven komen. Ze moeten nog wel rekening houden met drukte en eventuele vertragingen en/of annuleringen. Het advies is om 2 uur van te voren op Schiphol te zijn voor een Europese bestemming en 3 uur voor een intercontinentale bestemmingen.
— Schiphol (@Schiphol) April 23, 2022