Schiphol gaat de kosten vergoeden die klanten moesten maken omdat ze door de chaos op het vliegveld deze zomer hun vlucht hebben gemist. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep MAX-programma MAX vakantieman.
Beeld: NL nieuws
De regeling geldt voor degenen die hun vlucht in de periode van 23 april tot en met 11 augustus niet konden halen door de lange rijen op Schiphol. Daarbij vergoedt de luchthaven alleen de kosten die niet op een andere manier vergoed worden, door bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij of de reisverzekering.
Daarbij moet je niet alleen denken aan de kosten voor het omboeken van een vlucht of een nieuw vliegticket, maar ook aan de reiskosten van klanten die besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan. Daarnaast kunnen gedupeerden de kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhalen.
Reizigers van wie de vlucht werd geannuleerd, worden volgens Europese regels al schadeloos gesteld door de luchtvaartmaatschappij. Schiphol wilde eventuele gevolgschade voor deze reizigers niet vergoeden, omdat de reden voor annulering vaak onduidelijk is, zegt de Consumentenbond.